endelig


middag

I dag har jeg:
_ hatt tidenes mest avslappende skoledag (startet sent, var ute hele dagen, sluttet tidlig)
_ vært på jobb
_ gått masse
_ vært i byen
_ solt meg
_ lest
_ spist mer enn normalt (for meg)
_ trent
_ vasket klær og gjort annet husarbeid

Dette har altså vært en produktiv og herlig dag. Nå sitter jeg bare å slapper av med te og frukt. Livet er så bra, endelig

Q&A

Har fått litt spørsmål i det siste, og jeg har svart på en del av de i kommentarfeltet. Men f.eks. dette øverste spørsmålet synes jeg var såppas "viktig" at jeg ville ta det med i et innlegg.

SPØRSMÅL: Hei, jeg sliter med det samme som du gjorde! Spiser nesten ingen ting og blir mett veldig fort! Mamma og familien er veldig bekymret for meg, men jeg synes det er vanskelig å venne seg til å spise masse når jeg vanligvis ikke spiser mye... Jeg kjenner meg igjen i akkurat det du skrev med hodepine, surhet, slapphet osv... Hvor mye og hva spiste du da var på ditt verste? Hva spiste du til de forskjellige måltidene? Hvor lenge holdt du på før du merket at det hadde gått for langt?

SVAR: Jeg har ABSOLUTT (!!!) ikke lyst til å skrive hvordan jeg holdt på da jeg var på mitt verste; hva og hvor mye jeg spiste. Jeg spiste alt for lite, og de verste dagene fungerte jeg ikke i det heletatt, og jeg ble skikkelig deppa og sliten. Jeg synes det blir helt feil å begynne å legge ut slike detaljer, hvem skal det liksom være til nytte for? Sånn som jeg holdt på var rett og slett usunt og farlig.

Jeg ble veldig opptatt av trening i høst, men etter jul og mot påske begynte ting å bli litt mer "alvorlig" - og fra påske og frem til for ca. en mnd siden var ting ekstremt. Kostholdet mitt ble veldig kjedelig og ensformig, jeg klarte ikke engang tanken på å spise ting som normale folk spiser daglig - og som jeg selv spiste før. Folk rundt meg hadde nok misstanker før jeg fikk det selv, og det var et par ganger jeg fikk kommentarer på det. Det resulterte i at jeg ble dritsur, men selvfølgelig skjønner jeg det nå.

Den dagen jeg bestemte meg for å si ifra var en av de verste. Klokka var kanskje 8-9 på kvelden, og jeg hadde spist like mye kalorier i løpet av hele dagen som det er i en liten sjokolade. Jeg var veldig sulten, men bestemte meg for at jeg hadde spist nok - og drakk heller et glass vann. Plutselig begynte tårene å renne helt ut av det blå, sikkert fordi jeg var dødssliten både psykisk og fysisk. Da skjønte jeg at ting hadde gått alt for langt, og ringte mamma.

Nå synes jeg selv at alt er ca. 40 ganger bedre. Vekta har ikke forandret seg, men tankegangen er veldig mye bedre - og det er det viktigste! Jeg får spist mer, og (som regel) føler jeg en mestringsfølelse etter jeg har spist meg mett, og ikke anger. Jeg har mye mer energi, jeg er mer glad, og jeg fungerer rett og slett bedre. Går også til psykolog, lege osv. regelmessig, men vet ikke akkurat hvor mye av framgangen som skyldes dette, da...

Men ja, det er vanskelig å venne seg på å spise mer etter en lang periode nesten uten mat. Men bare prøv å utfordre deg selv, og sakte men sikkert øk matinntaket. For husk, jo mer mat du spiser, jo mer energi får du - og da forbrenner du også mer. Så fordi om du spiser mer, eller normalt, betyr det absolutt ikke at du kommer til å legge på deg. 


akkurat SÅ lykkelig er jeg for øyeblikket

SPØRSMÅL: Hvor har du kjøpt de bøkene?

SVAR: Jeg tror begge er fra ARK, ihvertfall den øverste. Den andre er Fretex-reprodusert, og jeg kjøpte den enten på Norli eller ARK.

Har du noen flere spørsmål er det bare å spørre, så kan jeg lage flere innlegg, ellers svarer jeg i kommentarfeltet ♥

i dag




I dag er egentlig en kjempefin dag. Da jeg kom hjem fra skolen lagde jeg en slags taco på speltlompe, og etterpå skjærte jeg opp masse vannmelon og lagde te. Nå skal jeg kose meg litt med det, lakke neglene, rydde rommet, trene styrke og pakke litt. Skal nemlig hjem til mooor i dag, for i morgen skal jeg til psykologen angående spiseforstyrrelsen. Jeg synes selv at det allerede begynner å gå litt bedre, men det er vel greit å få snakket litt om det likevel. Men nå må jeg nesten begynne å gjøre noe før jeg havner i en ganske så uønsket stressende situasjon (noe jeg gjør alt for ofte).

instafood


@project_eat

I dag dro jeg på jobb rett etter skolen og vasket i noen timer, før jeg tok bussen hjem og lagde middag. Jeg lagde en slags spaghetti, bare at jeg byttet ut pastaen med revet squash, og toppet det med bønner og en hjemmelagd tomatsaus. Det var supergodt! Etterpå tok jeg med meg litt dessert/snacks ut i sola for å pugge naturfag. Jeg lagde en skikkelig god protein-iskaffe som fikk energinivået mitt til å eksplodere. Måtte opp å bevege meg hvert femte minutt, noe som var ganske upraktisk med tanke på puggingen, men jeg fikk ihvertfall gjort litt styrketrening med det samme. Den består av en kopp kaffe, isbiter, 1 ss sjokolade-proteinpulver utblandet i melk, litt vann og 1 ss sukrin. Nå skal jeg snart legge meg, men først må det uheldigvis pugges litt mer. 

oppskrift: granola


_granola er müsli/frokostblanding som er stekt eller ristet i ovnen. Blandingen kan bestå av hva enn du måtte ønske, men noe av det mest vanlige er nøtter, frø, korn, tørket frukt og bær + at den tilsettes væske for å bli sprø. Supergodt med vaniljekesam, cottage cheese, yoghurt eller som topping på havregrøten sammen med frukt og bær. Granola er veldig mettende, og er supert for fordøyelsen. Her er min oppskrift:

Tørt:
_havregryn
_hirseflak
_solsikkekjerner
_linfrø
_mandler
_chia seeds (husker ikke hva det heter på norsk)

Vått:
_kokosolje
_lønnesirup
_eplejuice

Fremgangsmåte:
_still stekeovnen på 150 grader, på over- og undervarme
_hakk nøttene og bland sammen alt det tørre
_smelt kokosoljen (om den ikke allerede er flytende) og bland den med det tørre
_tilsett en god dæsj lønnesirup, og spe på med noen spiseskjeer eplejuice til at er blandet (husk at blandingen ikke skal være for våt)
_spre blandingen utover et bakebrett med bakepapir og sett den i ovnen i ca 35 min. Husk å "røre" litt i blandingen av og til. Avslutt stekingen med litt varmluft i noen minutter om det er nødvendig.

frokost på senga




Bananpannekaker (1/4 banan, 1 eggehvite, 1/2 ss havremel, kanel & salt) med bær, knekkebrød med lett-ost, agurk og druer & te. En finfin start på dagen, men nå er jeg så forferdelig mett. Får la maten synke i noen minutter før jeg ordner meg og drar på trening. Ha en fin lørdag ♥♥

middag




Supergrovt speltbrød med spinat, mager ost, tomat og balsamico-eddik & en salat lagd av spinat, agurk, squash, druer, tomat, bringebær og litt nøtter. 

wearing




jakke_vintage, shorts_levi's/vintage, topp_weekday, sokker_weekday, skoleveske_gina tricot, solbriller_rayban, smykke&hals_?

I dag skal jeg ta livet skikkelig etterlengtet med ro, trene og klippe gresset. Er faktisk kjempegira på en skikkelig treningsøkt nå, blir alltid det etter at jeg har fått i meg litt nøtter. Ingenting gir meg mer energi enn akkurat det, så det er absolutt ikke så dumt før trening!

23.05.2013









Petra Collins_Reverie and Mystique

new // jacket


_var så heldig at jeg fant denne jakka på en vintagebutikk til kun 300 kr! Elsker at den er så stor, gammel og smålig slitt - og det faktumet at den er vintage, altså ikke en jakke alle har.

22.05.2013






_akkurat nå rydder jeg litt på rommet, før jeg skal sette igang med resten av leiligheten. Etterpå skal jeg dra trene litt, og kanskje ta sol hvis jeg rekker det. Livet er ganske bra egentlig.

new // gina tricot



14.05.2013




god morgen

_nuts


♥♥♥

project_eat


Frokost: gulrot/solsikkefrø surdeigsbrød med yoghurt naturell, tomat & paprika, mager vaniljekesam med müsli, blåbær og frø og hjemmelagd iste.

For en stund tilbake begynte jeg å tenke nøye over hva jeg spiste, telle kalorier og planlegge hva jeg kunne spise. Spiste jeg noe jeg mente hadde for høyt kalori-innhold "straffetrente" jeg og passet på at jeg ikke fikk et overskudd på kalorier. I det siste har dette ført til at jeg har mistet mange kilo (unødvendig) og til slutt nesten ikke klart å spise noe som helst. Jeg har vært, og er livredd for å bli feit, eller for å legge på meg. Men etter hvert merket jeg naturligvis at kroppen ikke fungerte helt som den skulle; jeg har vært utslitt og trøtt hele tiden,  fryser og har hodepine. Jeg har også blitt veldig fort sur, særlig når det har vært snakk om mat og spisinga mi. Samtidig som jeg har vært fullstendig klar over at det jeg har gjort har vært både skummelt og bekymringsverdig (særlig for de rundt meg) har en del av meg bare bestemt seg for at jeg ikke kan spise normalt. Det har derfor ført til at jeg har løyet om hva jeg har spist til andre, for at de skal slippe å bekymre seg. Men en dag bestemte jeg meg for at jeg måtte skjerpe meg, og sendte en melding til mamma, som forsåvidt hadde hatt mistanker lenge - som mange andre. Nå har jeg vært hos legen tre ganger, tatt blodprøver, blitt veid - og hatt samtaler. Og heldigvis er jeg ganske viljesterk - og bestemt på at dette ikke skal bli noe værre. Og jeg er utrolig glad for at jeg tok til fornuft før kroppen og hjernen min var fullstendig ødelagt. Og innerst inne er jeg veldig glad for at folk har brydd seg, og prøvd å hjelpe meg - selv om jeg bare har blitt jævlig sur. Jeg vet at det ligger masse fint bak maset, men folk burde også vite at spiseforstyrrelser er tvangstanker, og derfor må man finne ut av det selv - kanskje ved hjelp av folk som vet litt mer om det.
Jeg er ihvertfall så absolutt på bedringens vei, etter at jeg har hatt treningsstopp i tre dager skjønte jeg at det bare var én ting å gjøre; nemlig å spise. Jeg blir stappmett og kvalm av ingenting, men det man vil får man til! Jeg har gått noen dager uten å telle kalorier, og bare brydd meg om at maten er sunn. Jeg vet at jeg trenger mat, og at maten hjelper meg, gir meg energi - og masse annet fint. Dessuten er det MANGE forferdelige konsekvenser ved å spise minimalt, og man ødelegger rett og slett kroppen og hjernen sin - kanskje for alltid. Vær forsiktig, ikke tell kalorier!
Og sist men ikke minst - av å spise lite å trene mye blir man seende helt jævlig ut, i motsetning til hvis man får i seg nok næringstoffer kombinert med trening. Skinny < Fit, right? 

Facts om Hanzifanzi

Heihei, jeg spurte Hanna om jeg fikk lage et gjesteinlegg på bloggen hennes, så her er jeg(Julie) inne på bloggen og klar til og skrive mye spicy om Hannabannana. 

Hanna raper mye, også i offentlighet... Så hvis du noen gang møter henne og hun slipper ut lufta gjennom en bråkende rap så ikke ta det personlig. 

Hun synger og danser mye når hun er på fest, og hvis noen setter på sangen "Blue" så kommer du til å høre hennes fantastiske og kjempefine sangstemme høyt og tydelig.

Hanna hater hunder. Hun foretrekker mye heller sauene sine.

Hun er bestevenn med bakterier og spiser de gjerne.

Hun er utrolig glad i å lage mat og feiter gjerne opp vennene sine. 

Hanna har sykt tørr humor og flirer gjerne av rim og slike morsomheter.

Hun smiler mye og er som regel veldig glad, men når hun først er sur så er hun sur.

Hanna er kanskje en av de beste og morsomste å være på fest med, hun er full av liv og er i topp humør etter litt alkohol.

Det beste hanna kan få er svettost og mjukt knekkebrød. namnam.

Hun er faktisk konematrealet, rydder, vasker og lager mat heletiden.

HANNA HAR KJÆRESTE!! Sorry bro, men denne fantastiske jenta er opptatt. 



Dette er da Hanzi og meg, he-he.

Er det noe dere lurer på om Hanna så bare legg igjen an kommentar så skal jeg svare.

Les mer i arkivet » Februar 2014 » Januar 2014 » Desember 2013
hits